Indien je niet helemaal tevreden bent over je huidige provider, of je hebt in onze overstap-check gezien dat het ergens anders goedkoper is, kun je natuurlijk overstappen naar een andere provider. Dit kan echter pas wanneer je je huidige contract volledig hebt uitgediend (of afgekocht). Heb je bij aanvang van het huidige abonnement bijvoorbeeld gekozen voor een contractduur van 12 maanden, dan kun je pas overstappen wanneer je minimaal een jaar klant bij deze provider bent geweest.
Twee maanden voor einde van je contract kun alvast de overstap naar een nieuwe provider gaan aanvragen. Dat betekent dat je vanaf dit moment een nieuwe abonnement kunt afsluiten, en het nummerbehoud kunt laten ingaan op de datum dat je bestaande contract zal aflopen. De nieuwe provider zal in dit geval je bestaande abonnement opzeggen, en zorg dragen voor het oversluiten van je mobiele nummer.
Mocht je met je bestaande abonnement reeds niet meer gebonden zijn aan een contract (omdat je al lang genoeg klant bent bij je huidige provider), dan kun je altijd direct overstappen naar een andere provider. Wel dien je op dat moment nog rekening te houden met een opzegtermijn van 1 maand.
Voorbeeld 1: Op 1 september loopt je huidige abonnement af. Wanneer je met nummerbehoud wilt overstappen naar een andere provider, dan kun je vanaf 1 juli al een nieuwe sim only afsluiten en het abonnement met nummerbehoud laten ingaan op 1 september.
Voorbeeld 2: Je hebt al jaren een abonnement bij je huidige provider en het contract is daarmee al lang uitgediend? Je kunt nu ieder moment kiezen voor een nieuw sim only abonnement (als je tevreden bent over je huidige provider kun je ook verlengen), dit nieuwe abonnement zal dan een maand later van start kunnen gaan omdat je huidige abonnement nog wel opgezegd moet worden. De standaard opzegtermijn na afloop van het initiële contract is namelijk 1 maand.