Wanneer je overstapt naar een nieuw abonnement, kun je altijd je eigen mobiele nummer meenemen. Het meenemen van je mobiele nummer naar een andere provider heet nummerbehoud. Met behulp van nummerbehoud ben je ook na de overstap naar een nieuw abonnement nog steeds bereikbaar op je oude vertrouwde nummer, dat is wel zo handig.
Bij het aanvragen van een nieuw sim only abonnement kun je aangeven dat je gebruik wenst te maken van nummerbehoud. De nieuwe provider zal dit, in afstemming met de oude provider, voor je verzorgen. Dit is tegenwoordig gelukkig goed geregeld tussen de providers onderling. Let wel op dat je het oude abonnement niet opzegt. Sterker nog, opzeggen is helemaal niet nodig, want dit zal de nieuwe provider voor je doen.
Nummerbehoud is altijd gratis, een provider mag hier geen kosten voor in rekening brengen. Ook bij de overstap van prepaid naar een sim only abonnement is het mogelijk je telefoonnummer mee te nemen.
De belangrijkste stappen van nummerbehoud op een rijtje
- Geef tijdens het afsluiten van je nieuwe sim only abonnement aan de je nummerbehoud wilt.
- Verifieer dat het nummer dat je hebt doorgegeven echt van jou is door de SMS-code die je ontvangt op de website in te voeren.
- Zodra dit is gedaan wordt het nummerbehoud in gang gezet.
- De nieuwe provider neemt contact op met je oude provider en zegt ook het bestaande abonnement op.
- Op de afgesproken datum zet de oude provider je mobiele nummer over naar de nieuwe provider.
- De nieuwe provider koppelt je mobiele nummer aan de simkaart die je van hun hebt ontvangen.
- Schakel je telefoon uit en zet ‘m weer aan, je nummer is nu bij je nieuwe provider actief.
Niet opzeggen als je nummerbehoud wil gebruiken
Mocht je onverhoopt je oude abonnement al wel hebben opgezegd, neem dan uiterlijk 6 werkdagen voor het einde van je abonnement contact op met je oude provider. Geef duidelijk aan dat je nummer behouden moet blijven, zij kunnen het dan alsnog klaarmaken voor je nummerbehoud.